Zorgvragen ABC‎ > ‎

Wratten

Wat zijn wratten?
Een wrat is meestal een huidkleurige tot geelbruinig en scherp afgegrensd groeisel op de huid. Het oppervlak is vaak ruw en sterk verhoornd. De grootte van wratten varieert.
Een vlakke wrat is glad, vlak en enkele millimeters groot. Een mozaïekwrat breidt zich oppervlakkig uit en een doornwrat in de diepte. U kunt één wrat hebben, maar meestal zijn ze met meer. Ze zitten vaak op de handrug, voetzool, knie of in het gezicht.

Wat zijn de symptomen en klachten?
Meestal zijn wratten onschuldig. Voetwratten doen soms pijn bij het lopen. De meeste wratten verdwijnen vanzelf. Bij kinderen zijn twee op de drie wratten binnen 2 jaar verdwenen, bij volwassenen duurt het wat langer.

Mogelijke oorzaken
Een wrat is een huidaandoening die wordt veroorzaakt door een virusinfectie van de huid. Wratten zijn besmettelijk. Besmetting kan plaatsvinden door direct contact, maar bijvoorbeeld ook via een gezamenlijk gebruikte handdoek, of via een handvat. De wrat ontstaat 3 tot 6 maanden na contact met het virus.
Wratten komen bij kinderen meer voor dan bij volwassenen, omdat kinderen nog geen afweerstoffen tegen het virus hebben opgebouwd. Wratten rond de anus en/of geslachtsorganen (venuswrat) worden via seksueel contact overgedragen.

Raadpleeg uw huisarts in een van de volgende gevallen:
  -   als de wrat plotseling van kleur en/of grootte verandert;
  -   als de wrat spontaan gaat bloeden;
  -   bij wratten op uw geslachtsorgaan (venuswratten).

Wat kun u er zelf aan doen?
  -   Gebruik geen handdoeken gezamenlijk.
  -   Indien u geen last van de wratten heeft hoeft u er in principe niets tegen te doen. Veel wratten
        verdwijnen vanzelf na verloop van tijd.
  -   Probeer niet er niet aan te krabben of op te bijten. Bij beschadiging van de wrat verspreidt
        het virus zich gemakkelijker.
  -   Draag schoenen of slippers in zwembaden, openbare doucheruimten en sportzalen en was en
        droog uw voeten achteraf goed.

Welke producten kunt u gebruiken?
Er zijn aanstipvloeistoffen met salicylzuur. Deze maken het bovenste huidlaagje week, waarna het kan worden afgeschraapt. Tegelijk wordt de activiteit van het virus afgeremd. Bescherm bij gebruik van salicylzuur de gezonde huid rondom de wrat. Dat kan met vaseline of met een pleister waarin een gaatje is gemaakt om bij de wrat te kunnen. Sluit het flesje salicylzuur na gebruik onmiddellijk af.

Indien de behandeling met salicylzuur niet effectief is kunt u overwegen de wrat te laten bevriezen met vloeibare stikstof door de huisarts. Deze behandeling kan wel pijnlijk zijn, en er zijn vaak meerdere behandelingen nodig. U kunt ook zelf de wrat bevriezen met een mengsel van dimethylether en propaan. Lees voor gebruik zorgvuldig de aanwijzingen op de verpakking.

Verantwoording
Op de pagina Bronvermelding vindt u terug op welke bronnen deze informatie is gebaseerd.

Uitsluiting van aansprakelijkheid (Disclaimer)