Wat wij doen‎ > ‎

Bloedonderzoek

In de praktijk

In de praktijk kunnen wij de volgende bepalingen doen in uw bloed met behulp van een vingerprik:
  • CRP
  • Glucose
Vingerprik: Met een scherp naaldje wordt een gaatje geprikt in de top van één van de vingers. Daar komt dan een druppel bloed uit die wordt opgevangen op een strip of in een buisje. Hoe warmer de handen zijn, hoe makkelijker het gaat.

CRP-sneltest

CRP is een eiwit dat verhoogd is bij ontsteking. Door het CRP te meten kan de huisarts onderscheid maken tussen een onschuldige luchtweginfectie en een ernstige longontsteking. Hiermee kan onnodig gebruik van antibiotica voorkomen worden. Antibiotica helpen namelijk niet tegen virussen. Daarbij hebben antibiotica bij onschuldige luchtweginfectie vaak eerder nadelen (bijwerkingen zoals diarree en huiduitslag) dan voordelen. De meting wordt verricht door de praktijkassistente met een vingerprik. De uitslag is binnen 5 minuten bekend.

Over Hoesten:
  • Hoesten is vaak onschuldig.
  • Het gaat meestal binnen twee tot drie weken over.
  • Hoesten komt door prikkeling van het slijmvlies door rook, stof of een verkoudheid.
  • De luchtwegen worden schoon gemaakt door hoesten.

Glucose

De test wordt uitgevoerd om te zien of de hoeveelheid glucose in het bloed binnen de toegestane grenzen ligt. Hoge waarden worden meestal veroorzaakt door suikerziekte (Diabetes Mellitus). Lage glucose waarden komen voor bij mensen met suikerziekte die teveel insuline gespoten hebben of te weinig gegeten hebben (bijvoorbeeld door ziekte).

In het ziekenhuis

De huisarts of praktijkondersteuner kan u vragen bloed te laten afnemen voor verder onderzoek. U krijgt hiervoor een laboratoriumformulier en een strookje waarop staat wanneer u kunt bellen voor de uitslag. In sommige gevallen (bijv. suikercontrole) moet u zich nuchter laten prikken.

Wat betekent nuchter?

• De avond voor het onderzoek mag u vanaf 23.00 uur niet meer eten, drinken en/of roken. Water drinken mag altijd.
  • U kunt uw medicijnen gewoon innemen.
  • U kunt iets te eten en/of te drinken meenemen. Na de bloedafname kunt u dit nuttigen waardoor een eventuele misselijkheid snel verholpen is.

Meenemen

Vergeet niet het laboratoriumformulier en uw patïëntenpas mee te nemen naar het onderzoek. Als u nog geen patiëntenpas heeft, dan moet u zich melden bij het afsprakenbureau met een geldig legitimatiebewijs en inschrijfbewijs van uw verzekering.

Het afnamelaboratorium bevindt zich op de begane grond in ziekenhuis St Jansdal en is geopend op:
maandag, dinsdag, woensdag en vrijdag: 07.30 - 17.00 uur
donderdag: 07.30 - 20.30 uur
De piek van de drukte ligt in de ochtend. Wij adviseren u daarom om -indien mogelijk- 's middags te gaan.

Uitslag

Na het onderzoek, kunt u na de afgesproken termijn de praktijk bellen voor de uitslag: 0341 - 422214, dagelijks tussen 11.00 – 17.00 uur.